Vitalitásom.hu

Mit lehet tenni a száj egészségének megőrzéséért?

2020.09.02.

Mit lehet tenni a száj egészségének megőrzéséért?

A fogak és a száj rendellenességei elég elhanyagolt téma, pedig sok esetben árulkodhatnak a szájüreg, vagy akár más betegségekről is. A megfelelő szájhigiénia fenntartása nagyon fontos feladat, szerencsére napjainkban már nagyon sok eszköz és lehetőség áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy megfelelően gondoskodhassunk annak épségéről. A száj és a fogak karbantartása nemcsak esztétikai szempontból fontos, de nagyban befolyásolhatja a közérzetet is.


A száj az emésztőrendszer kezdeti szakasza, így egészségesen tartása nagyon fontos. A száj ápolása és az életmódunk, nagy mértékben meghatározhatja szájunk és fogaink épségét, így ez az egész szervezetünkre is hatással lehet. Megfigyelések szerint, sok esetben nőknél jóval gyakoribbak lehetnek a szájüregi panaszok, ezeknek hátterében gyakran az őket érő hormonális változások állhatnak.

A hormonális változások nemcsak a fogíny vérellátását befolyásolhatják, de a szervezet reakcióját is azokra a toxikus anyagokra, melyekből a lepedék képződik. A nők életében öt különböző időszakot tartanak nyilván, melyek során a hormonális változások miatt jóval fogékonyabbak lehetnek a szájüregi panaszokra. Ezek a pubertás, a havi menstruációs ciklusuk, fogamzásgátlók szedése, a terhesség ideje, illetve a menopauza lehetnek.


Mit lehet tenni ezekben az esetekben?

Ilyenkor a mindennapi szájhigiéné mellett érdemes lehet a szájat öblögetéssel fertőtleníteni. Az öblögetés hasznos lehet a kellemetlen lehelet ellen is, mely rossz érzést okozhat mind az érintett személynek, mind a környezetének. Esetleg használható lehet probiotikum is, hogy belsőleg is rendben legyünk. Mindenkinek vannak normál flórái, melyek szájüregi mikrobákból és nem fertőző baktériumokból állnak. Nagyon gyakran előforduló probléma a fogíny gyulladása, melynek egyik fő oka a lepedék képződése lehet.

A szájban lévő kórokozók visszaszorításának egyik lehetséges módja természetes úton, az oregánó olajának fogyasztása lehet. Az oregánó olaja erős antimikróbás hatású lehet, így ennek köszönhetően hatékonyan pusztíthatja a gombákat, baktériumokat, illetve gátolhatja azok túlzott szaporodását a szájüregben és az emésztőrendszer alsóbb szakaszaiban egyaránt. A gyulladások enyhítésére segítséget jelenthet a zöld tea, valamint be lehet dörzsölni a fogínyt az oregánóolaj mellett kókuszolajjal, vagy szezámolajjal is.

A fogíny gyulladása miatt az íny lassan visszahúzódik a fogakról, és végső soron a fogak kilazulásához, elvesztéséhez vezethet. A foggyökeret körülvevő kötőszövetes struktúra helyreállításához a koenzim-q10 is hozzájárulhat. Ilyenkor célszerű lehet a rágható, vagy a szájban oldódó gélkapszula használata, mivel így a hatóanyag már a szájüregben felszívódhat, hatását azonnal kifejtheti. A koenzim-q10 hatásai nagyon sokrétűek lehetnek, azonban annak előállítása a szervezetben az életkor előrehaladtával valószínűleg folyamatosan csökkenhet, így más úton ajánlott pótolni. A fognyak és a fogíny találkozásának helyét folyamatosan ajánlott ápolni, hogy a gyulladás ne újulhasson ki.

Gyakori elváltozás lehet a szájban az afta is. Kialakulásának pontos okait még nem ismerjük, de feltehetőleg főleg fertőzések, fűszeres és forró ételek, esetleg stresszes élethelyzetek, vagy hormonális változások válthatják ki. Ennek megelőzésében segíthet a Beta Carotene, mely az A-vitamin előanyaga, ez hozzájárulhat a nyálkahártyák épségének megőrzéséhez.

Sűrűn előforduló, kellemetlen elváltozás lehet a szájüregben a herpesz megjelenése. A lakosság túlnyomó része a herpesz vírus hordozója, de csupán elenyésző részüknél alakul ki általában a gyulladás. A gyorsabb gyógyulást elősegíthető lehet a fokozott szájápolás, esetleg a lizint tartalmazó készítmények is. A lizin egy olyan aminosav, mely jelentősen támogathatja az immunrendszer jobb működését, így hozzájárulhat a herpesz újbóli megjelenésének elkerüléséhez.


Mit lehet még tenni?

Legtöbbször nagyon egyszerű lehet a gyulladások elkerülése a szájüregben, elegendő lehet az alapos és megfelelő fogmosás. Napi két alkalommal megmosva a fogat, fogselymet használva, sokat tehetünk fogaink épségéért! Érdemes lehet rászánni az időt arra is, hogy a fogak felszínének megtisztítása után a nyelvet, valamint a fogak közti területet is megtisztítsuk! Azt ajánlják szakemberek, hogy ne közvetlen étkezések után mossunk fogat, főleg ne savas ételek, például gyümölcsök fogyasztása után! Érdemes lehet legalább fél órát várni vele. A kiegyensúlyozott táplálkozás is sokat segíthet, érdemes lehet kerülni a cukros ételeket, a szénhidrát dús ételeket! Igyunk sok vizet, és rágjunk sokat!


A fent leírtak nem mindenki véleményét tükrözik. Te ezektől eltérő tapasztalatokat is szerezhetsz.

vissza