Vitalitásom.hu

Lizin

2020.09.01.

Lizin

Ha egy esszenciális aminosavból hiány jelentkezik a szervezetben, valószínűleg ehhez fog igazodni az összes többi aminosav beépülésének mértéke is. Hiányukban több betegségre, problémára válhatunk fogékonyabbá ezt követően. Ilyenek lehetnek akár a vírusos fertőzések is, de említhetjük akár az ízületi gyulladásokat, vagy az allergiás panaszokat is. Az aminosavak közül a lizin a legtöbb étrendben a limitáló aminosav.


A lizinről

A legjobb forrásai a lizinnek a bárány- és marhahús, a csirke- és pulykahús, a parmezán, a szójabab, a garnélarák, a tonhal, a fehér bab, a tojás, vagy a tökmag. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO), az Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Világszervezet (FAO), az ENSZ Egyetem (UNU) ajánlásai alapján a lizin adagja, melyet egy egészséges felnőtt embernek fogyasztania kellene, 30 mg testsúly kilogrammonként. Az élelmiszerek hőkezelése során, például főzés közben, vagy sütésnél a lizin átalakul, elveszítheti eredeti formáját.

Vegetáriánusoknál különösen ajánlott lehet figyelni a lizin megfelelő mértékű bevitelére, hiszen a vegetáriánus étrend rendkívül hiányos lehet lizinben. A lizin hiánya csökkentheti a mikroelemek felszívódását is. A vegetáriánusok között vannak ovo-lakto vegetáriánusok, akik tejtermékeket és tojást is fogyasztanak, ők kevésbé lehetnek kitéve a lizinhiánynak. A növényi fehérjék azonban jellemzően lizinben hiányosak lehetnek.

A lizin megléte a szervezetben sok élettani folyamathoz szükséges lehet. Szerepet játszhat a bőr és a csontok szerves állományát alkotó egyik legfontosabb fehérje, a kollagén képzésében. Hiányában a táplálékkal bevitt kalcium sem tud megfelelően beépülni a csontokba.


A lizin erősítheti az immunrendszert

A lizin megfelelő adagban segíthet a herpesz ellen is. Abban a szakaszban parancsolhat megálljt a panaszoknak, mikor elkezdjük fogyasztását, tehát érdemes lehet minél hamarabb elkezdeni, már a kezdeti tüneteknél. Emellett más területeken is sikerrel alkalmazható a lizin kiegészítő terápiaként. Eredményeket értek el többek között az öregedés késleltetése, a stressz leküzdése, a memória javítása, az ízületi gyulladások, az allergia és az alvászavar ellen is.


Milyen pozitív hatásai lehetnek a lizinnek?

  • A lizin fontos szerepet játszik az emberi szervezetben a karnitin képződésében, mely felelős lehet a zsírok energiává való átalakításáért, valamint a koleszterin megfelelő szintjének megőrzéséért. Kedvező hatással lehet a körmök, a haj, a bőr egészségére is.
  • A lizin talán a legfontosabb aminsav, mely részt vesz az izomzat felépítésében, regenerálásában. Sportolók gyakran használják amiatt, hogy elősegíthessék a ,,sovány" testtömeg növekedését, valamint az aktív fizikai munkát, edzést követően az izmokban jelentkező kisebb sérülések regenerációját.
  • A lizin együtt használva a C-vitaminnal és a cinkkel, elősegítheti a sebek gyorsabb gyógyulását, illetve a törések utáni gyorsabb felépülést. Segítheti a kalcium gyorsabb felszívódását, rövidebbé teheti a regeneráció idejét.
  • Napjainkban különösen nagy szükség lehet a lizin rendszeres, és megfelelő mennyiségű bevitelére. Mivel a lizin támogathatja az immunrendszer megfelelő működését, vagy hatékony lehet az allergia ellen, fogyasztása különösen indokolt lehet. C-vitaminnal fogyasztva hatása is fokozódhat.



A fent leírtak nem mindenki véleményét tükrözik. Te ezektől eltérő tapasztalatokat is szerezhetsz.
vissza