Vitalitásom.hu

D-vitamin télen, nyáron!

2020.11.18.

D-vitamin télen, nyáron!

A D-vitamin nagyon fontos vegyület szervezetünk számára, megléte létfontosságú lehet mindenkinek. Ha hiányzik a D-vitamin a szervezetből, vagy szintje túlságosan alacsony, az több betegség megjelenésének kockázatát is növelheti. Ellenben napi megfelelő mennyiségű pótlása, igen jó eséllyel csökkentheti a különböző megbetegedések előfordulásának kockázatát.



A D-vitamin hiánya különösen télen, valamint tavasszal lehet a leggyakoribb panasz. Az általában nyáron és ősszel mérhető 50-60% körüli hiányérték, abban az időszakban sokszor akár 70-80% körülire is emelkedhet. 


A D-vitamin leginkább ismert hatása az lehet, hogy az támogatja az immunrendszer megfelelő működését, segíthet megőrizni a csontok épségét, mely nagy mértékben a kalciumháztartás szabályozásán keresztül történhet. A kalcium alapvető fontosságú a csontok számára, a belekből szívódik fel, ehhez pedig szükséges a D-vitamin. Tapasztalatok azt mutatják, hogy akiknél alacsony D-vitamin szintet mutattak ki, azoknál a személyeknél kétszer akkora eséllyel alakultak ki depressziós panaszok, mint akiknél a D-vitamin szintje normális volt. Ezen kívül a figyelem, a koncentrációra való képesség is kb. 60%-kal volt alacsonyabb D-vitamin hiány esetében.


Az emberi szervezet képes lehet a D-vitamin szintetizálására, ehhez viszont szüksége van előanyagokra, melyeket elsősorban különböző halfélékből, illetve a nap UV-sugaraiból kaphatunk meg. Ez sajnos azonban nem minden esetben nem minden esetben oldható meg könnyen, hiszen a D-vitaminban gazdag halféléknek általában igen magas az áruk, valamint a napsütéses órák száma is jelentősen csökkenni fog az ősz beköszöntével. Arról nem is beszélve hogy nyáron sem tudunk mindig kint lenni a napon, hiszen sok ember munkája, elfoglaltsága, ezt nem teszi lehetővé.


Az általános elfogadott vélemények szerint, felnőttek esetében naponta 5000NE D-vitamin a leginkább optimális adag. Betegségek esetében, ezt a mennyiséget érdemes lehet emelni 10000NE-re, de betegségektől mentes időszakokban ez a dózis már túl magas lehet.


Jó tudni a D-vitaminról

  • A D-vitamin nem egyszerűen csak egy vitamin, hanem a szteroid hormonok családjába tartozó vitamin és hormon.
  • A csontok fejlődéséhez, azok egészségének megőrzéséhez is nagyon fontos a D-vitamin. Hiányában a szervezet kalciumháztartása felborulhat. Ez idővel a fogak gyengüléséhez, csontritkuláshoz is vezethet, ez pedig növelheti a csontok törékenységének kockázatát.
  • A napfény hatására létrejövő D-vitamin képződés folyamata idősebb korban lassulhat. Azoknak akik a városokban élnek, érdemes lehet arra is gondolniuk, hogy a magasabb légszennyezettség csökkentheti a napfény hatását.
  • A javasol napi D-vitamin bevitel a csontok fejlődési idejében, 18 éves korig tíz mikrogramm lehet, ami felnőttként napi 5-6 mikrogrammra csökken. Várandósság, szoptatás idején, ez a mennyiség ismét emelkedik. A D-vitamin szükséglet dohányosok esetében, valamint a nőknél klimax idején szintén magasabb lehet.

D-vitaminok itt találhatóak



A fent leírtak nem mindenki véleményét tükrözik. Te ezektől eltérő tapasztalatokat is szerezhetsz.



vissza