Házhozszállítás

Házhozszállítás

Fogyasztó Barát

TOP termékek

A kollagén

A kollagén nem csupán a bőr feszességéért lehet felelős, hanem bőrtápláló tulajdonságai sem alábecsülendők egy kicsit sem. A kollagén segítségével könnyebb lehet megőrizni a bőr egészségesebb szerkezetét, használata erősítheti a csontok szerkezetét, rendszeres fogyasztásának köszönhetően megelőzhetővé válhat a csontritkulás is. Bőrtápláló hatású, ránccsökkentő és öregedést gátló tulajdonságai mellett az ízületi problémákat is enyhítheti. Mik a legfontosabb előnyei a kollagénnek?

A kollagén nem egy újkeletű divatos csodaszer, hanem a testünkben megtaláható természetes eredetű fehérje. Igen fontos alkotóeleme úgy a csontoknak, mint az ereknek, az izmoknak, vagy az ínszalagoknak, az inaknak, a porcoknak, a bőrnek, körömnek, hajnak is. Tulajdonképpen olyan, mintha egy ragasztó lenne, amely egyben tartja a szöveteinket.

Ha valaki fogyni szeretne, azt is támogathatja a kollagénnel, mert a kollagénfehérjék nagyobb telítettséget biztosíthatnak, mint más egyéb fehérjetípusok. Tanulmányok szerint, akár 40%-kal lassabban éhezhetünk meg a magasabb kollagéntartalmú ételektől,mint más fajta fehérjék fogyasztása esetében. Szakértők véleménye alapján még az anyagcserét serkentő hatással is bírhat a kollagén.

28 fajta kollagén létezik, ez a négy leggyakoribb fajta:

  • 1. típusú: ez a leggyakoribb típus, minden egyes kötőszövetben megtalálható
  • 2. típusú: az ízületekben, illetve a csigolyaközi porckorongokban található meg
  • 3. típusú: az úgynevezett retikuláris rostok fő összetevője, melyek a bőrben, az érrendszerben találhatóak
  • 4. típusú: ez a vese, a fül belseje, a szemek lencséjének az egyik összetevője

Az elmúlt néhány évben a kollagént tartalmazó étrend-kiegészítők igen népszerűvé váltak. A legtöbb ilyen termék hidrolizált, ami azt jelenti, hogy a bennük található kollagént lebontották, hogy azok könnyebben felszívódhassanak a szervezetben. Ezek a kiegészítők leginkább por formájában, de gyakran kapszulák alakjában is elérhetőek. A táplálék-kiegészítőkben található kollagén típusai általában eltérőek lehetnek. Némelyik egy vagy két típust tartalmaz, de néha ez lehet akár több is.

Kollagént tartalmazó élelmiszerek

A zselatint is tartalmazó élelmiszerek, mint például a csontleves, képesek jó nagy adag kollagént biztosítani a szervezetünk számára. A kollagén az állatok kötőszöveteiben található meg. Így lehetnek az olyan élelmiszerek, mint a csirke bőre, a sertések bőre, a marhahús vagy a halfélék, a kollagén tökéletes forrásai. 

A C-vitamin rendkívül fontos a kollagén szintézisében, emiatt lehetőleg ügyelj arra is, hogy az ebben a vitaminban gazdag ételeket is bőségesen fogyassz mellette. Például citrusféléket, brokkolit vagy kaliforniai paprikát. 

Ezek lehetnek a kollagén-kiegészítők egészségügyi előnyei

  1. Javíthatja a bőröd egészségét

A kollagén a bőrünk egyik fő összetevője. Szerepet játszhat a kollagén a bőr szöveteinek merősítésében, valamint annak rugalmasságának megtartásában, hidratálásban. Az életkorunk előrehaladtával szervezetünk is kevesebb kollagént fog tudni termelni, ami szárazabb bőrhöz, valamint a ráncok kialakulásához vezethet. De számos tanulmány kimutatta azt, hogy a kollagénpeptidek, és a kollagént tartalmazó étrend-kiegészítők lelassíthatják a bőr öregedését azáltal, hogy csökkentik a ráncok kialakulásának esélyét, és a bőr szárazságát.

Egy tizenegy főre, főleg nőkre összpontosító tanulmány megállapította azt, hogy már napi 3–10 grammnyi kollagén bevitele, átlagosan kb. hetven napon keresztül, a bőr rugalmasságának és hidratáltságának komoly javulásához vezetett. Ezek az étrend-kiegészítők úgy működhetnek, hogy serkenthetik a szervezetet olyan irányba, hogy az újra saját kollagént termelhessen. Ezenkívül, a kollagén tartalmú kiegészítők elősegíthetik más fehérjék nagyobb arányú termelődését is, melyek építhetik a bőr szerkezetét, beleértve ebbe az elasztint, és a fibrillint is. 

Számos történet is szól arról, hogy a kollagén tartalmú kiegészítők segíthetnek megelőzni a pattanásokat és más bőrbetegségeket, de ezeket egyelőre még nem támasztják alá tudományos bizonyítékok.

  1. Enyhítheti az ízületi fájdalmakat is a kollagén

A kollagén segíthet megőrizni a porcokat, az ízületeket védő gumiszerű szöveteket. Mivel a kollagén mennyisége, termelődése a szervezetben az életkorunk előrehaladtával lecsökkenhet, megnőhet az úgynevezett degeneratív ízületi betegségek, mint például az osteoarthritis kockázata. 

Tanulmányok arra utalnak, hogy a kollagén tartalmú kiegészítők segíthetnek javítani az osteoarthritis tüneteit, és lecsökkenteni az általános ízületi fájdalmakat. Öt vizsgálat áttekintése, több mint 500 osteoarthritisben szenvedő betegnél azt találta, hogy körülbelül 10 grammnyi kollagén napi szintű bevitele, átlagosan 24 héten keresztül, már jelentősebb javulást eredményezett az ízületi merevségben, és az ízületi fájdalmakban. 

A kutatók elméletei szerint, a kiegészítő kollagén felhalmozódhat a porcokban, és a kollagén újbóli termelésére serkentheti a szöveteket. Ez lecsökkentheti a gyulladásokat, egészségesebb ízületeket eredményezhet, és így jóval kevesebb fájdalmat. Ha szeretnéd kipróbálni a kollagén tartalmú kiegészítőket a lehetséges fájdalomcsillapító hatások érdekében, akkor azt jó, ha tudod, hogy a legtöbb kutatás szerint napi 10 grammnyi adagnál tapasztalhatod meg a hatást. 

  1. Megakadályozhatja a csontritkulást a kollagén

Csontjaink nagyobb részt kollagénből állnak. Ez az, ami szerkezetet, erőt ad nekik. Ahogy a kollagén mennyisége csökken a szervezetben az életkorral, úgy a csonttömeg is jó eséllyel romlik. Ez olyan állapotokhoz vezethet el, mint például a csontritkulás, melyet az alacsony csontsűrűség, és emiatt a csonttörések nagyobb kockázata jellemezhet. 

A tanulmányok azt is megjegyzik, hogy a kollagén tartalmú kiegészítők segíthetnek meggátolni a „csontlebontást”, mely csontritkuláshoz vezethet. Egy 12 hónapos vizsgálat alatt, a női páciensek egyik csoportja naponta kalcium tartalmú kiegészítőt szedtek, ezt 5 gramm kollagénnel, a másik kalcium-kiegészítőt kapott, de kollagén nélkül. 

A vizsgálat végén a kalcium-, és kollagén tartalmú kiegészítőt szedők vérében lényegesen alacsonyabb volt a csontok lebontását elősegítő fehérjék szintje, mint azoknál a személyeknél, akik csak egyszerűen kalciumot szedtek. Egy másik tanulmány egészen hasonló eredményeket talált közel hetven nőnél végzett megfigyelése idején. Ők mintegy napi 5 grammnyi kollagént vettek be, 12 hónapig. A kollagént szedő páciensek csontsűrűsége (BMD), akár 7%-kal is megnőtt azokéhoz képest, akik nem szedtek kollagént! 

  1. Növelheti az izomtömeget a kollagén jelenléte

Mivel a szervezetünkben a legnagyobb mennyiségben előforduló fehérje a kollagén, így azt mondhatjuk, hogy a vázizomzat nagyon fontos összetevője. A különböző tanulmányok azt mutatják, hogy a kollagén tartalmú kiegészítők segíthetnek megnövelni az izomtömeget a szarkopéniában szenvedőknél (ennek természetes oka lehet az öregedés, de a nem megfelelő táplálkozás is okozhatja), vagyis az izmok tömegének csökkenésében, amely gyakran az életkorral következik be.

Egy tizenkét hetes vizsgálatban, huszonhét ilyen betegségben szenvedő férfi, 15 grammnyi kollagént fogyasztott a napi edzésprogramjában. Azokhoz a férfiakhoz viszonyítva, akik rendszeresen sportoltak, de nem használtak kollagént, lényegesen nagyobb izomtömeg gyarapodást, és jobb erőnlétet tapasztaltak. A kutatók felvetették azt, hogy a kiegészítőként kúraszerűen használt kollagén elősegítheti az izomfehérjék, mint például a kreatin szintézisét, illetve stimulálhatja az izmok növekedését edzés után. 

A kollagén fehérjéje ugyanakkor nem mondható hatékonyabbnak a tejsavó fehérjéjénél az izomépítés vagy az erőnlét szempontjából. Ennek az lehet az oka, hogy a tejsavó fehérjéjével ellentétben a kollagénben kevesebb az esszenciális aminosav (különösen a leucin), melyek kulcsszerepet játszhatnak az izomépítésben. 

  1. Elősegítheti a szív egészségét a kollagén

A kutatók elméletei szerint, a kollagén tartalmú kiegészítők segíthetnek lecsökkenteni a szívbetegségek megjelenésének kockázatát. A kollagén megfelelő szerkezetet biztosíthat az artériáknak, az ereknek, melyek a vért elszállítják a szívünkből a testünk többi részébe. Elegendő mennyiségű kollagén hiányában az artériák kevésbé lehetnek rugalmasak. Ez érelmeszesedéshez is vezethet, de akár okozhat szívrohamot, szélütést is.

Egy féléves vizsgálatban harminc egészséges felnőtt ember, 16 grammnyi kollagént vett be naponta. Az artériák merevségének mértéke jelentősen lecsökkent a vizsgálat kezdetétől a végéig. Mindezek mellett, a HDL (jó) koleszterin szintje átlagosan 6%-kal megemelkedett. A HDL igen fontos tényező a szívbetegségek, ezek közül is az érelmeszesedés megjelenésének kockázatában. 

  1. Egyéb egészségügyi előnyök is köszönhetőek a kollagénnek

A kollagén tartalmú kiegészítőknek más egyéb egészségügyi előnyei is lehetnek, ám ezeket eddig még nem vizsgálták meg alaposabban. Ezek lehetnek…

Haj, köröm. A kollagén fogyasztása megnövelheti a körmök erősségét azáltal, hogy erősítheti azok szerkezetét, így akadályozva a törékenységüket. Ezenkívül, elősegítheti a haj és a köröm gyorsabb növekedését is.

A bélrendszer egészsége. Bár egyelőre nincs semmilyen tudományos bizonyíték arra nézve, ami alátámasztaná ezt az állítást, de egyes egészségügyi szakemberek azt állítják, hogy a kollagén tartalmú kiegészítők képesek lehetnek kezelni egy bélszindrómát, melyet bélpermeabilitásnak is szoktak nevezni.

Az agyunk egészsége. Egyetlen tanulmány sem vizsgálta meg a kollagén tartalmú étrend-kiegészítők szerepét az agy egészségében. De egyesek azt állítják, hogy javíthatják a hangulatot, és csökkenthetik a szorongásos tüneteket is.

Fogyás. Néhányan úgy vélik, hogy a kollagén tartalmú étrend-kiegészítők elősegíthetik a fogyást és a gyorsabb anyagcserét, ám egyelőre még egyetlen tanulmány sem támasztja alá ezeket az állításokat.

A kollagén tartalmú étrend-kiegészítők általában igen jól tolerálhatóak, nagyon kevés mellékhatással. Egyes táplálék-kiegészítők azonban olyan általános élelmiszer-allergénekből készülhetnek, mint például a hal, a kagyló vagy a tojás. Mielőtt tehát elkezded szedni, nem árt, ha tisztába kerülsz azzal, hogy az ezekre az élelmiszerekre allergiásoknak kerülniük kell az ezekből az összetevőkből készült kollagén tartalmú étrend-kiegészítőket.

glamUp kollagén

RiseUp kollagén

Más kollagénnel kapcsolatos írások:

A fent leírtak nem mindenki véleményét tükrözik. Te ezektől eltérő tapasztalatokat is szerezhetsz.